Pojišťovny navrhují zavedení jednotné Linky pomoci řidičům

Česká asociace pojišťoven navrhuje zavedení jednotné Linky pomoci řidičům, na projektu by spolupracoval stát a tísňová linka 112. Cílem linky je nabídnout účastníkům dopravní nehody nástroj, jak rychle a efektivně odstranit havarovaný vůz a zajistit jeho odtah asistenční službou vlastní pojišťovny. Pro odborný časopis Pojistný obzor to řekl výkonný ředitel asociace Tomáš Síkora. 

Rychlejší odtah havarovaných vozidel ze silnic a dálnic by podle něj přispěl k plynulejší a bezpečnější dopravě. "Nebude tak docházet k velmi častým a nepříjemným situacím na místě dopravní nehody a k následnému krácení pojistného plnění, kdy odtah a opravu vozidla zajišťuje nesmluvní asistenční či odtahová společnost, jejíž služby se však výrazně prodraží," uvedl Síkora. 
    
"Ministerstvo vnitra bude podporovat takové řešení, které co nejrychleji a nejúčinněji pomůže situaci s odtahy havarovaných vozů vyřešit. Lze říci, že jednotná linka pomoci řidičů a její napojení na tísňovou linku 112 se v tuto chvíli jeví jako rozumné řešení. Samotná jednání jsou však teprve v počátku," reagoval mluvčí ministerstva vnitra Jiří Korbel. 
    
"Tuto tísňovou linku podporujeme, protože by zajistila transparentní asistenci. Allianz při kontrolách vozidel, které 'lovci nehod' odvezli do neznačkových servisů, zjistila ve spolupráci s několika automobilkami, že oprava těchto aut byla nekvalitní. Ačkoliv na faktuře pojišťovně byly deklarovány značkové náhradní díly, řada jich pocházela z vrakoviště," řekl ČTK ředitel úseku likvidace pojistných událostí Allianz Tomáš Klofát. Nekvalitní servis je podle něj důsledkem řetězce, který začíná u 'lovce nehod', jehož nikdo nevolal. Tohle by tísňová linka 112 dokázala eliminovat, dodal. 
    
Pro fungování systému v praxi navrhuje asociace využít spolupráci se státem a tísňovou linkou 112, pomocí níž dochází ke kontaktu záchranářů ve všech členských zemích EU. Činnost linky by však musela být k tomuto účelu legislativně rozšířena, stejně jako kapacita jejího zákaznického centra. "Technicky by to neměl být žádný významný problém," podotkl Síkora. Službu by financovaly pojišťovny, které vydají jednorázový výdaj za rozšíření kapacity call centra, IT systémů a lidských zdrojů. Následně by hradily pravidelný poplatek za využívání služeb linky 112. 
    
"V této chvíli domlouváme procesní technickou spolupráci s provozovatelem linky 112, což se jeví jako minimální problém. Chybí nám však legislativní prostředí a politická vůle posunout řešení dopředu," upozornil Síkora. Jednání s policií a hasiči jsou podle něj vstřícná a obě instituce záměr podporují. Přesnější časový odhad zprovoznění systému je ale v kontextu politického vývoje těžce předvídatelný. "Myslím si však, že v horizontu jednoho roku by projekt mohl mít legislativní, a hlavně politické zázemí, a my se budeme moci posunout do stadia uskutečnění našich plánů," dodal. 
 
zdroj: ČTK