Vláda začne řešit dva klíčové zákony do poloviny roku

Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) představí nový zákon o zadávání veřejných zakázek nejpozději do letošního června. V podobném termínu se do vlády dostane i zákon o liniových stavbách z dílny ministerstva dopravy. Na dnešním 10. ročníku konference Fórum českého stavebnictví to prohlásili šéfové jednotlivých resortů, ministryně pro místní rozvoj Věra Jourová (ANO) a ministr dopravy Antonín Prachař (ANO). Jde o jedny z klíčových legislativních norem, které avizovala současná vláda.      

Zákon o zadávání veřejných zakázek, který už byl novelizován dvacetkrát, tentokrát resort připravuje zcela nový. Bude vycházet z evropské směrnice, kterou musí ČR do své legislativy začlenit do dvou let. Podle ministryně Jourové však tak dlouho čekat nebude. "Během druhého čtvrtletí, tedy mezi dubnem a červnem zákon pošleme do veřejného připomínkování," prohlásila Jourová. 
    
Podle ní by měl nový zákon hlavně zjednodušit proces zadávání zakázek tak, aby se dalo vůbec zadávat. "Stávající zákon o zadávání veřejných zakázek je příliš pokažen protikorupční hysterií. Ovlivnila ho spousta zásahů, které ho příliš zkomplikovaly," myslí si o současné podobě zákona šéfka MMR, podle níž nová norma nesmí bránit investicím. 
    
O nutnosti změnit stávající podobu zákona se ministryně shodla i s vedením Svazu měst a obcí ČR na prvním společném setkání. "Současná legislativa upravující veřejné soutěže je pro města a obce, zejména pak ty malé, které nemají dostatečný aparát, velmi složitá. Rádi bychom, aby se v novém právním předpisu zohlednily zkušenosti měst a obcí, celý proces se zjednodušil a zadavatelé nebyli zatěžování zbytečnou administrativou," podotkl předseda svazu Dan Jiránek. 
    
Urychlit investice, tentokrát hlavně do klíčových státních staveb, má za cíl také ministerstvo dopravy, které aktuálně připravuje speciální zákon o liniových stavbách. Ministr Prachař dnes řekl, že zákon je v podstatě překladem německé normy, podle které se veškeré záležitosti ohledně vyvlastňování řeší u soudů. "Ministerští úředníci nyní zkoumají dopady zákona do české legislativy. V polovině roku budeme schopní představit věcný záměr zákona a předložit ho do meziresortního připomínkového řízení," uvedl ministr Prachař. 
    
Podle něj nemá stát výkonnou moc nad dopravní infrastrukturou. "Nový zákon je potřebný hlavně proto, aby stát mohl definovat své priority a dát mu výkonnou moc své priority a požadavky prosadit," prohlásil Prachař, podle kterého se bude nová legislativní norma týkat silnic, železnic, produktovodů a elektrického vedení, které jsou pro stát velmi důležité. 
 
zdroj: ČTK